Meetcertificaat

— Let op! Een meetcertificaat (zoals hier beschreven) is wat anders dan een van het Watersportverbond. —

Een (nieuw) meetcertificaat aanvragen? Wat moet je weten en wat moet je doen?

Uit de class rules:

2.9
Measurement (…) A yacht shall not be recognized as a J/22 until its official measurement certificate is registered with the IJ22CA.

2.9.8
Change of ownership shall invalidate the Measurement Certificate and shall require a new Measurement Certificate to be registered with the International J/22 Class Association.

Regel 2.9 geeft aan dat als je geen meetcertificaat hebt, je ook geen J/22 hebt.
Regel 2.9.8 geeft aan dat als je een nieuwe eigenaar bent, dus ook als je een tweedehands boot hebt gekocht, dat je meetcertificaat ongeldig is, en dat je dus officieel geen J/22 hebt. Het is dus van belang dat je een meetcertificaat hebt.

In Nederland geeft de J/22 klasse namens de international J/22 class meetcertificaten uit. Voordat er een certificaat wordt afgegeven, wordt nagekeken en/of nagemeten of je boot voldoet aan de criteria van een J/22. Als dat het geval is, dan wordt een meetcertificaat opgemaakt. Als je lid bent van de J/22 vereniging kun je een meetcertificaat aanvragen. Voor een nieuw meetcertificaat wordt 65 Euro meetkosten in rekening gebracht. De eventuele kosten voor het gebruik van de kraan zijn voor rekening van de eigenaar van de boot.

Reparaties

2.9.5
Any alteration to the hull or alteration to, or replacement of the keel (including fairing), rudder or spars, will invalidate the measurement certificate and must have the written approval of a J/22 Class Measurer. Documentation of the work involved must be submitted when the yacht is presented for re- measurement. A major repair to any of the foregoing or replacement of an item of equipment may also invalidate the measurement certificate.

Het shapen of fairen van je kiel of roer, of een aanzienlijke reparatie betekent dat je huidige meetcertificaat niet meer geldig is. Ook dan moet je dus een nieuwe meetcertificaat aanvragen.

In orde houden van je boot

2.7
Owner Responsibility It is the responsibility of the owner(s) or, in their absence, the helmsman to insure that the yacht complies at all times while racing one-design with the current International J/22 Class Rules.

Het feit dat je een meetcertificaat hebt of voor de wedstrijden door de meting bent gekomen, wil niet zeggen dat je op een ander ogenblik, zelfs in dezelfde wedstrijdserie, er toch uitgeprotesteerd kan worden als je boot niet voldoet aan de klasseregels. De verantwoordelijkheid voor het in orde houden van je boot ligt bij de eigenaar of eigenaren.